tips
6 tricks der gør din fest knivskarp
Udgivet 10. december 2020 af:
DJ Roki, professionel DJ & mobildiskotek
Læsetid: 4 minutter
At arrangere den perfekte fest er sjovt. Planlægning og forberedelser er små frø du sår, som høstes med stort udbytte fra det øjeblik gæsterne ankommer.
Her er mine 6 tricks til dig – gi’ den bare fuld gas og gør noget ud af det!
Trick #1: Start med starten
Før du går i gang, skal du starte med starten. Se hele festen for dit indre øje. Hvad er anledningen, hvem er gæsterne/målgruppen, skal der være en bestemt stil eller et tema?
Begynd at skrive forskellige huske- og checklister med ting som skal arrangeres, indkøb der skal gøres, hvem som skal inviteres, ideer som skal overvejes og videreudvikles.
Derefter finder I en god dato, der ikke konflikter med andre begivenheder.
Invitation, markedsføring/annoncering og brug af SoMe er vigtigere end du tror. Det er allerede her du bygger forventningerne op – sørg for at alt dette understøtter temaet og den fest du ønsker – find din/jeres egen stil, gør det unikt, og gør dig umage med at skabe og bygge denne stemning op.
… og husk her Nik & Jay citatet:
” De prøver at passe ind
– vi prøver at skille os ud ”
… hvad er det for en fest du holder – den samme som alle de andre, eller den der bliver husket som helt særligt!
Trick #2: Location, udsmykning og sikkerhed
Hvor skal festen holdes? Hjemme i privaten, et telt i haven, et fælleshus, i forsamlingshuset, på skolen, i en sportshal?
Festens ramme er supervigtig – skal det være klubstemning, råt og rustikt, romantisk, ’Silke & White’ og så videre. Her er det en ide at få tænkt et evt. tema og din egen stil ind. Lokaler og udsmykning skal understøtte den stemning du ønsker.
Mørklæg gerne lokalet (deaktiver rumsensor, dække vinduer til, etc.) efter bedste evne – dette giver en intim ‘klubstemning’ og forstærker lysshowet’s effekt. Og så må floor ‘heller være for småt end for stort’ – gør hvad I kan for at skabe en crowded fornemmelse.
” Gør bare noget ud af det! ”
Overvej sikkerhed. Er der steder indenfor som udendørs, hvor det er farligt at færdes (i påvirket tilstand), er flugtveje og branddøre i orden, og ved de store arrangementer, er overvågning, crowd-, evakuerings-planer og tilladelse på plads.
Noget du også kan overveje i forbindelse med location er transport. Kommer dine gæster selv til/fra location, skal de orienteres om offentlige transportmuligheder, skal du arrangere bus, …hvad med partybus eller limousineservice 😉. Får nogen brug for overnatning?
Ved nogle fester og nogle locations er dørmænd og security relevant – gå kun med professionelle her!
Beslut hvordan naboer informeres, så de ikke føler sig genert af arrangementet?
” Sørg for at der
ikke mangler noget! ”
Trick #3: Der skal da være mad, drikke, bar, barpersonale, garderobe
Skal der spises, skal du tænke bordplan, menu og menukort samt bestille maden? Har gæsterne spist hjemmefra eller andet sted og skal du blot sikre snacks og drikkevarer?
Skal der arrangeres køleskabe, glas, is, drikkevarer (vand, sodavand, øl, fadøl, shots, spiritus, tilbehør)? Skal der være bar, drinks-kort, barpersonale, afrydder og opvasker?
Udskænkning / baren skal altid være i samme lokale som floor – undgå at festen og gæsterne bliver delt mellem i flere lokaler. Rygeområdet skal heller ikke være alt for ‘hyggeligt’ – du vil helst have folk fester inde på floor.
Overvej behovet for garderobe – bemandet eller ubemandet.
Natmad er altid en vinder, uanset om det blot er pølser på grill, en portion biksemad eller en hel pølsevogn.
… overvejelser, som alle er styret af jeres ambitioner og budget – men grundreglen: ’sørg for der ikke mangler noget’ gælder her – jo mere desto federe!
Trick #4: Fotograf, billeder og video
Afhængig af begivenheden, er det godt at overveje, om der skal være en fotograf. Skal der tages billeder og laves video, skal der lægges noget på sociale medier inden, under og efter arrangementet – og skal der laves noget, der deles med gæsterne efter festen eller bruges som promotion af næste arrangement?
Trick #5: VIP-kunster, en kendt artist, et liveband
Skal dit arrangement være et helt enestående event, overvejer I VIP-kunstner, en kendt artist, et liveband, dansere eller lignende?
Det kan være festen ’spices op’ med en RAVE/UV-pakke, CO2-pakke, konfetti, sne, skum eller lignende ved dansegulvet. De fleste professionelle DJ’s og mobildiskoteker synes dette er sjovt og vil hellere end gerne hjælpe. Få talt om ønsker og spørg DJ’en om han har forslag?
” Vær omhyggelig og kritisk
i dit valg af DJ og mobildiskotek! ”
Trick #6: DJ og mobildiskotek
Vær omhyggelig og kritisk i dit valg af DJ og mobildiskotek.
En teknisk dygtig DJ, der har styr på den musik I ønsker at fester til, et professionelt lyd og lys setup og et team, der gør jeres fest unik er super vigtigt.
Her er DJ’ens og mobildiskotekets erfaring med den type fest du arrangerer, kendskabet til musikgenre og målgruppen (gæsterne), samt det tekniske lyd og lys setup afgørende.
Overvej om DJ’en kun skal komme med musikken, et helt enkelt setup kun bestående af mixerpult og højttaler, ønsker du et stilrent setup med lidt lys, f.eks. en spejlkugle og et par enkelte lamper, eller et komplet mobildiskotek med et massivt lyd og lys setup?
Få afstemt ønsker til stil og musikgenre, så det understøtter tema og den stemning du ønsker.
Udover forventningerne til setup, stil og musikgenre, skal I afstemme forventninger til lydstyrke, røg, konfetti og hvor meget I ønsker DJ’en ‘fylder’ i festen – fra helt diskret til meget synlig og styrende.
– se min tips: 10 spørgsmål der skaffer dig den bedste DJ lige her -> 10-vigtige
Nå ja, rådene kom nok mest til at handle om DJ’en og mobildiskotektet – det er jo her jeg er eksperten 😉
Nu da du har fået mine 6 tricks, er du klar til at begynde planlægningen af din fest.
Og husk når festen er i gang: vær til stede i det og nyd det i fulde drag!