tips
Den ultimative
18-års
Udgivet 5. februar 2021 af:
DJ Roki, professionel DJ & mobildiskotek
Læsetid: 4 minutter
Du fylder 18 og vil holde et brag af en fest; men hvordan skruer du den ultimative 18-års fest sammen?
Ro på – her er min komplette guide, der giver dig sort bælte i 18-års fester!
18 år er episk – en stor dag som skal fejres – og som 18-årig er det dig, der er herre over de valg, der skal træffes.
I denne artikel får du min komplette guide med tips og tricks, der hjælper dig med at arrangere præcis den fødselsdagsfest du drømmer om.
1. Start med mine 6 tricks, der gør din fest knivskarp
I en tidligere artikel har jeg givet mine 6 tricks til den knivskarpe fest – planlægning og forberedelser er små frø du såer, som høstes med stort udbytte fra det øjeblik gæsterne ankommer. Start med at læse 6-tricks og fortsæt herunder med specifikke 18-års-råd.
2. Checklisten
Her har du allerførst en checkliste med det du skal overveje – streg det ud, du ikke synes er vigtigt for din fest.
2..4 måneder før festen:
– Beslut om du holder festen alene eller sammen med 1-2 andre
– Beslut en dato, der ikke konflikter med andre begivenheder
– Find og book lokale
– Lav og send invitation
– Booke DJ og mobildiskotek
– Bestil mad
1..2 uger før festen:
– Køb nyt tøj
– Køb drikkevarer, snacks og natmad
– Gå tidlig i seng og få sovet ud
1..8 timer før festen:
– Ryd op efter sidste fest – nej gas – gå i bad
– Klargør lokale med udsmykning, mørklægning, borde og stole
– Gør gavebordet og baren klar
Under festen:
– Når festen er i gang: vær til stede og nyd det, få snakket, grint og danset med så mange som overhovedet muligt 😉
1..6 dage efter festen
– Oprydning og rengøring
– Send en hilsen til alle gæsterne med tak for gaverne og den gode fest de gav dig
– Del nogle gode billeder.
For nogle af emnerne har jeg yderligere råd nedenfor
” Alene eller sammen? ”
3. Holder du festen alene eller sammen med andre
Nogen vil helst holde deres egen fest. Det betyder du selv bestemmer og du alene er centrum i festen. Her hænger du selv på alle udgifter og opgaver inkl. oprydning, rengøring.
Andre foretrækker at holde deres 18-års sammen med en eller to venner. Her er I flere til at få gode ideer samt flere til at dele udgifter og opgaver. En anden effekt er, at I sandsynligvis bliver flere gæster og jeres gæster får mulighed for at møde en masse sjove og interessante mennesker de ikke har mødt før – alle mulige ting og sager kan ske 😉
4. Hvor skal festen holdes
Festens ramme er vigtig. Du skal beslutte om festen holdes hjemme eller om du finder nogle gode lokaler et andet sted. Det er billigt og hyggeligt at holde festen hjemme, hvis du har plads nok. På den anden side er et lejet lokale lettere at rydder op, gøre rent og den eneste måde at få tilstrækkelig plads, hvis I er mange.
Overvej hvordan borde og stole skal stå og om der skal være udsmykning af lokalet. Der findes mange forskellige varianter af pynt til 18-års fødselsdag, både balloner, guirlander, flag, blomster og lys. Lad festens tema og din personlighed skinne igennem.
Beslut hvordan naboer informeres, så de ikke føler sig genert og får festen lukket.
5. Invitation
Overvej hvordan du vil invitere dine gæster og send invitationen i god tid. Skal det være en besked, Instagram, Twitter, en begivenhed på Facebook eller om du laver en flot invitation, som du sender med posten (du ved Postnord 😉) ?
Det er nemt og overskueligt at lave en begivenhed på Facebook, hvor dine gæster trykke ”deltager” eller ”deltager ikke” og du har konstant overblik over hvem og hvor mange der kommer.
Uanset mediet skal du gøre noget ud af det. Skriv en sjov tekst, som indeholder alle de oplysninger, som gæsterne har brug for. Vælg et godt billede til begivenheden, som afspejler din fest – vælg eventuelt et tema for festen.
Brug sociale medier til at holde dine gæster opdateret, hvis der sker nogle ændringer; men også til at bygge stemning og forventninger op med løbende teaser. Dine gæster vil stensikkert synes det er sjovt at følge med.
” The good thing about my music:
When it hits you, you feel no pain, only joy
… until the day after where your feet will hurt like shit! ”
– Christian aka ‘DJ Roki’
6. Book DJ og mobildiskotek
Vær omhyggelig og kritisk i dit valg af DJ og mobildiskotek.
En teknisk dygtig DJ, der har styr på den musik I ønsker at fester til, et professionelt lyd og lys setup og et team, der gør jeres fest unik er super vigtigt.
Her er DJ’ens og mobildiskotekets erfaring med den type fest du er ved at arrangere, kendskabet til musikgenre og målgruppen (gæsterne), samt det tekniske lyd og lys setup afgørende.
Få afstemt ønsker til stil og musikgenre, så dette understøtter tema og den stemning du ønsker.
– se min tips: 10 spørgsmål der skaffer dig den bedste DJ lige her -> 10-vigtige
” La’ bare de gamle knokle her! ”
7. Baren og drikkevare
Overvej om der skal arrangeres køleskabe, glas, is, drikkevarer (vand, sodavand, øl, fadøl, shots, spiritus og tilbehør).
Et godt råd i forbindelse med baren er, at lade drikkevarerne koste lidt. For det første ender I ikke med urimelig mange slatter, da gæsterne passer bedre på drikkevarer de har betalt. For det andet står I ikke med udgiften til drikkevarer.
Et andet godt råd er at lade dine/jeres forældre tage jobbet som bartender. For det første gør de noget praktisk arbejder der. Derudover er det som regel superhyggeligt både for dem og jeres venner at få en snak i baren – og endelig er de lige ved hånden, hvis det opstår noget under festen, hvor det kunne være rart med deres hjælp.
8. Konkurrencer, lege og kåring af …
En måde at skabe dynamik og afveksling i festen, er at lave forskellige konkurrencer og fælledanse (f.eks. Limbo, Boogie Woogie, Macarena), selskabslege (f.eks. Beer Pong, Øl-stafet/bowling, Fireball, Vandfald) og kåring af… (f.eks. flotteste hår, sødeste par, – husk det skal være sjovt/opbyggende). Husk at have nogle præmier til dette.
De fleste professionelle DJ’s og mobildiskoteker synes dette er sjovt og vil hellere end gerne hjælpe med dette – få talt om ønsker og spørg DJ’en om han har forslag.
Nu er der kun tilbage at sige: Du er klar! God fornøjelse med at planlægge din 18-års … og selvfølgelig: tillykke og rigtig god fest!