tips
Den sjoveste gymnasiefest
Udgivet 6. marts 2021 af:
DJ Roki, professionel DJ & mobildiskotek
Læsetid: 4 minutter
Trænger du til en pause fra læsning, afleveringer og eksaminer? Her har du mine bedste tips og tricks til, hvordan I udvikler den sjoveste gymnasiefest – den fest alle de andre skoler snakker misundeligt om!
1. Start med mine 6 tricks, der gør din fest knivskarp
I en tidligere artikel har jeg givet mine 6 tricks til den knivskarpe fest – planlægning og forberedelser er små frø du sår, som høstes med stort udbytte fra det øjeblik gæsterne ankommer. Start med at læse 6-tricks og fortsæt herunder med specifikke gymnasiefest-råd.
” Hvad har festudvalget gang i? ”
2. Festudvalgets rolle
På de fleste gymnasier nedsættes et festudvalg til at planlægge festen, så den bliver en succes.
Her er de opgaver festudvalget som minimum bør overveje:
– Koordinere datoer for festerne med skolens kontor
– Finde og booke egnet lokale
– Booke musik (bands, kunster, DJ og mobildiskotek)
– Bestille drikkevarer m.m. til barerne
– Lave invitationer og markedsføring af festerne
– Klargøre lokaler (udsmykning, mørklægning, borde og stole)
– Opsætte og bemande garderobe og barer
– Oprydning og rengøring
– Håndtering af glemte sager
For nogle af emnerne har jeg yderligere råd nedenfor
3. Hvor skal festen holdes
Ofte lægger gymnasierne lokaler til festerne.
Hav en plan (evt. en turnusordning) for løbende check, oprydning og rengøring af toiletter og hav bare gummihandsker, fejeblad, gulvskrubbe og gulv spand klar til når nogen ’offer sig’ 😉
” The good thing about my music:
When it hits you, you feel no pain, only joy
… until the day after where your feet will hurt like shit! ”
– Christian aka ‘DJ Roki’
4. Book DJ og mobildiskotek
Vær omhyggelig og kritisk i dit valg af DJ og mobildiskotek.
En teknisk dygtig DJ, der har styr på den musik I ønsker at fester til, et professionelt lyd og lys setup og et team, der gør jeres fest unik er super vigtigt.
Her er DJ’ens og mobildiskotekets erfaring med den type fest du er ved at arrangere, kendskabet til musikgenre og målgruppen (gæsterne), samt det tekniske lyd og lys setup afgørende.
Få afstemt ønsker til stil og musikgenre, så dette understøtter tema og den stemning du ønsker.
– se min tips: 10 spørgsmål der skaffer dig den bedste DJ lige her -> 10-vigtige
” Okay, den fest vil vi os’ med til! ”
5. VIP-kunster, en kendt artist, et liveband
Skal gymnasiefesten være helt enestående, kan I overveje en VIP-kunstner, en kendt artist, et liveband eller lignende.
Kendte kunstner kan være danske eller internationale bands, artister, solister og DJ’s. Bookning sker typisk gennem management- og musik-bureauer eller vi kan hjælpe jer med det.
Kopibands har specialiseret sig i at spille vellydende kopier af store danske eller internationale bands og er billigere end originalkunstneren. De er selvfølgelig lige så snævrer i repertoiret som originalkunstneren. Et kopiband bookes typisk gennem deres egen hjemmeside.
Coverbands der spiller kopier af en bred vifte af danske og internationale hits og klassiker, er både bredere i repertoiret og igen billigere end originalkunstnerne, til gengæld ikke helt så aktuelle med den allernyeste musik. Her kan en DJ, der har lettere tilgang til al den helt nye og aktuelle musik fint supplere. Coverbands bookes typisk gennem portaler som f.eks. eventzonen.dk
Det kan være festen ’spices op’ med en RAVE/UV-pakke, CO2-pakke, sne, skum eller lignende. De fleste professionelle DJ’s og mobildiskoteker synes dette er sjovt og vil hellere end gerne hjælpe med dette – få talt om ønsker og spørg DJ’en om han har forslag.
” Vi skal da ha’ flere fester? ”
6. Flere fester i festen
For at gøre festen fed for så mange så muligt, specielt på de store skoler, er det en god ide at laver flere fester i festen.
Det kunne f.eks. være et lokale med ’mainstage’ hvor I har hovedkunstneren, et andet mindre og mere intimt lokale med ’natklubben’ hvor I har mobildiskoteket og et tredje lokale med ’bodegaen’, hvor I har bar, endnu en DJ, poolborde, bordfodbold, beer-pong-borde og siddepladser.
Gymnasieelever har ikke alle samme lyst til alkohol, dundrende EDM-rytmer, stroboskoplys og moshpit hele natten, og derfor er det også en god ide at skabe en hyggezone eller lounge-område, hvor de kan få en ’hviler’, evt uden høj musik og med brætspil m.m.
Lokalerne skal helst ligge i nærheden af hinanden, for at skabe samhørighed og en crowded fornemmelse – en god ide er at lade dem ’åbne’ forskudt af hinanden, så de første gæster ikke får oplevelsen af at komme til et kæmpe ’fest palads’ der er dødt.
7. Få folk ind og få dem til at blive
I det hele taget gælder det om at få festen godt fra start.
Opvarmnings- eller forfester kan være med til, at selve gymnasiefesten kommer sent i gang. Her er fællesspisning, forskellige aktiviteter eller konkurrence med gevinster til de første 100 gæster en god metode til at få folk ind fra starten – overvej også om ‘døren’ kun skal være åben for entre de første 30..60 minutter af festen.
På samme måde kan festen dø ud, hvis folk begynder at sive tidligt – her er fælles natmad være en god måde at holde på folk. Vær opmærksom på at aftaler om efterfest på byens natklubber med evt. gratis drinks- og entrebilletter som deles ud lige inden gymnasiefesten slutter er et fristende trick; men ifølge markedsføringsloven ulovligt.
8. Flere fester i løbet af skoleåret
Typisk er der flere fester – op til 6..8 fester i løbet af skoleåret.
Drøft i festudvalget hvordan året fester overordnet disponeres – skal der f.eks. besluttes nogle temaer (rave, 80’er, galla, etc.) for nogle af festerne, hvilke bands forsøger vi at få, skal festerne deles mellem 2 mobildiskoteker der spiller hver anden fest, hvilket jeg har set giver en ret fed dynamik.
Overvej om der kan lægges en rød tråd og opnås nogle besparelser ved at booke DJ og mobildiskoteker, dørmænd osv. til hele skoleåret.
9. Konkurrencer, lege og kåring af …
En måde at skabe dynamik og afveksling i fester, er at lave forskellige konkurrencer og fælledanse (f.eks. Limbo, Boogie Woogie, Macarena), selskabslege (f.eks. Beer Pong, Øl-stafet/bowling, Fireball, Vandfald) og kåring af… (f.eks. flotteste hår, sødeste par, – husk det skal være sjovt/opbyggende). Husk at have nogle præmier til dette.
De fleste professionelle DJ’s og mobildiskoteker synes dette er sjovt og vil hellere end gerne hjælpe med dette – få talt om ønsker og spørg DJ’en om han har forslag.
10. Entré priser og gæster
En måde at finansiere festen på er at tage entre samt at benytte overskuddet fra baren. Her kan I tænke gæster ind. Specielt på de ikke så store skole er det, udover at være et godt bidrag til finansiering af festen, med til at gøre dem sjovere og giver muligheden for at møde en masse sjove og interessante mennesker I ikke har mødt før – alle mulige ting og sager kan ske 😉
11. Stoffer, våben og uønsket gæster
… er alle kæmpe udfordringer for gymnasiefesten, som kan ende med at lukke festerne eller få fatale følger for én eller flere af deltagerne. Samarbejd med skolens kontor om dette. Professionelle dørmænd og security kan være løsningen til, at sikre I får en god og sikker fest!
Har I spørgsmål eller ideer, som I vil drøfte, er I meget velkomne til at kontakte mig 😉