tips
Efterskolefesten ingen vil hjem fra
Udgivet 1. januar 2021 af:
DJ Roki, professionel DJ & mobildiskotek
Læsetid: 3 minutter
At tage på efterskole er en kæmpe oplevelse og mødet med 100-vis af nye venner – og festerne spiller en vigtig rolle.
Her kommer en stribe råd, som min erfaring har vist at være afgørende for at skabe den efterskolefest ingen vil hjem fra!
1. Start med mine 6 tricks, der gør din fest knivskarp
I en tidligere artikel har jeg givet mine 6 tricks til den knivskarpe fest – planlægning og forberedelser er små frø du sår, som høstes med stort udbytte fra det øjeblik gæsterne ankommer. Start med at læse 6-tricks og fortsæt herunder med specifikke efterskole-fest-råd.
” Hvad har festudvalget gang i? ”
2. Festudvalgets rolle
Kun i sjældne tilfælde står efterskolen for at arrangere festerne. Skolen vil oftest bede et festudvalg, typisk frivillige forældre, om at arrangere festen. Her er nogle at de opgaver festudvalget som minimum bør overveje:
– Finde og booke egnede lokale
– Booke professionel DJ og mobildiskotek
– Klargøre lokale med udsmykning, mørklægning, borde og stole
– Opsætte og bemande garderobe og bar
– Indkøbe drikkevarer, snacks og natmad
– Klare oprydning og rengøring
– Håndtere glemte sager
For nogle af emnerne får I mine yderligere råd nedenfor.
3. Hvor skal festen holdes
Kun i sjældne tilfælde lægger efterskolerne lokaler til festerne. De vil typisk bede festudvalget om at finde og booke egnede lokale, f.eks. et forsamlingshus.
Efterskoleelever kommer med meget forskellige erfaringer med og har ikke alle samme lyst til alkohol, dundrende EDM-rytmer, stroboskoplys og moshpit. Har I adgang (uanset om festen er på skolen eller i et forsamlingshus) til flere lokaler, er det en god ide at skabe en hyggezone eller lounge-område, hvor de kan få en ’hviler’, evt uden høj musik og med brætspil m.m.
Hav en plan (evt. en turnusordning) for løbende check, oprydning og rengøring af toiletter og ha’ bare gummihandsker, fejeblad, gulvskrubbe og gulv spand klar til når nogen ’offer sig’ 😉
4. Transport
Specielt for forsamlingshuse og sikkert også i andre tilfælde, skal transporten til og fra festen overvejes. Kan der f.eks. arrangeres fælles bustransport fra efterskolen til forsamlingshuset og forældretransport hjem efter festen?
” The good thing about my music:
When it hits you, you feel no pain, only joy
… until the day after where your feet will hurt like shit! ”
– Christian aka ‘DJ Roki’
5. Book DJ og mobildiskotek
Vær omhyggelig og kritisk i dit valg af DJ og mobildiskotek.
En teknisk dygtig DJ, der har styr på den musik I ønsker at fester til, et professionelt lyd og lys setup og et team, der gør jeres fest unik er super vigtigt.
Her er DJ’ens og mobildiskotekets erfaring med den type fest I arrangerer, kendskabet til musikgenre og målgruppen (gæsterne), samt det tekniske lyd og lys setup afgørende.
Få afstemt ønsker til stil og musikgenre, så dette understøtter tema og den stemning I ønsker.
– se mine tips: 10 spørgsmål der skaffer dig den bedste DJ lige her -> 10-vigtige
” Vi skal da ha’ flere fester! ”
6. Flere fester i løbet af skoleåret
Typisk er der flere fester – op til 6..8 fester i løbet af skoleåret.
Drøft i festudvalget, hvordan årets fester overordnet disponeres – skal der f.eks. besluttes nogle temaer (rave, 80’er, galla, etc.) for nogle af festerne, skal festerne deles mellem 2 mobildiskoteker, der spiller hver anden fest, hvilket jeg har set giver en ret fed dynamik.
Overvej om der kan lægges en rød tråd og opnås nogle besparelser ved at booke forsamlingshus, DJ og mobildiskoteker, evt. dørmænd osv. til hele skoleåret.
7. Konkurrencer, lege og kåring af …
En måde at skabe dynamik og afveksling i festerne, er at lave forskellige konkurrencer og fælledanse (f.eks. Limbo, Boogie Woogie, Macarena), selskabslege (f.eks. Beer Pong, Øl-stafet/bowling, Fireball, Vandfald) og kåring af… (f.eks. flotteste hår, sødeste par, – husk det skal være sjovt/opbyggende). Husk at have nogle præmier til dette.
De fleste professionelle DJ’s og mobildiskoteker synes dette er sjovt og vil hellere end gerne hjælpe med dette – få talt om ønsker og spørg DJ’en om han har forslag.
8. VIP-kunster, en kendt artist, et liveband
Skal efterskolefesten være helt enestående, kan I overveje en VIP-kunstner, en kendt artist, et liveband eller lignende.
Kendte kunstner kan være danske eller internationale bands, artister, solister og DJ’s. Bookning sker typisk gennem management- og musik-bureauer eller vi kan hjælpe jer med det.
Kopibands har specialiseret sig i at spille vellydende kopier af store danske eller internationale bands og er billigere end originalkunstneren. De er selvfølgelig lige så snævrer i repertoiret som originalkunstneren. Et kopiband bookes typisk gennem deres egen hjemmeside.
Coverbands der spiller kopier af en bred vifte af danske og internationale hits og klassiker, er både bredere i repertoiret og igen billigere end originalkunstnerne, til gengæld ikke helt så aktuelle med den allernyeste musik. Her kan en DJ, der har lettere tilgang til al den helt nye og aktuelle musik fint supplere. Coverbands bookes typisk gennem portaler som f.eks. eventzonen.dk
Det kan være festen ’spices op’ med en RAVE/UV-pakke, CO2-pakke, sne, skum eller lignende. De fleste professionelle DJ’s og mobildiskoteker synes dette er sjovt og vil hellere end gerne hjælpe med dette – få talt om ønsker og spørg DJ’en om han har forslag.
Har I spørgsmål eller ideer, som I vil drøfte, er I meget velkomne til at kontakte mig 😉